Followers

Saturday, December 25, 2010

Sabah Culture.... (Berjabat tangan..)


Sabah.. memang aq mencintai negeri ini.... tapi bila aq fikirkan sedalam2nya... adakah orang2 di negeri ini appreciate kehadiran aq...

Lets talk like this...
i was born in sabah n live here more than 19 years old... and i really appreciate it...
I love the culture, the surrounding, the way of talk...
But suddenly i was thinking.. ada yang perlu diperbetulkan... lebih2 lagi umat islam di sini...

today i was celebrating xmas..( not merayakan dengan penuh meriah .. as for me ia satu mekanisme so i can meetmy friend n teacher yang non muslim.... bukan sesuatu yg mengagungkan perayaan itu.. ..) banyak perbahasan mengenai hal ini, terserah cara penilaian seseorang.. kita tahu paksi kita..insyaAllah... tp ini dari pendapat peribadi saye... lepas ni kita boleh teruskan perdebatan ilmiah....

Hari ini walaupun gembira dapat berjumpa kembali dengan cikgu dan rakan2 yg lama x berjumpa... ada sedikit rasa terkilan dalam hati...satu budaya dan culture yang masihlagi tidak berubah dan bertentangan dengan agama...

Lama dah aq perhatikan perkara ni..cukup lama... if nak ckpbukan hanya di sabah..tp dimana2 pun berlaku... cuma minda sedarku lebih melihat perkara ini di negeri kesayanganku ini....

setiap kali perayaan atau undangan perkahwinan inilah yg terjadi... yups~ tadi aq turut melakukannya beberapa kali...dan setiap kali perkara itu aq lakukan..darah tersirap ku rasa sehingga ke salur2 darah dan otak.... bila berjabat tangan antara lelaki dan perempuan yg bukan mahramnya...

Pada zaman sahabat2nabi dulu, ada disebutkan kebolehan berjabat tangan ini jika perlu..untuk tidak mendatangkan kemaluan bagi pihak yang menghulur tangan dihadapan ramai... maksud mereka baik.. untuk merapatkan silaturrahim tp cara itu salah... lalu matlamat tidak menghalalkan cara.... banyak cara lain yang boleh dilakukan selain berjabat tangan bukan???

Mungkin sesetengah dari kita memandang enteng perkara ini..... terpulang pada kita semua.. itu bagi saya, kerana saya pernah menasihatkan seseorang tentang hal ini.. namun jawapannya.. "itu hak aku.." dan lebih teruk jawapannya.."kau siapa nak tegur2..bajet baik sgt"... yes, aq tau aku pon bukan baik sgt.. tapi kalau kita sesama islam tidak tegur menegur...siapa lagi???

Aq kesal..sepatutnya kita yang mengajar masyarakat diluar sana untuk hormat dengan agama kita..tp nampaknya kita lebih mengasimilasikan keadaan sekeliling..kononnya xnampak kolot...
Jelas batasan pergaulan seorg lelaki dan perempuan..haram bersentuhan selagi tidak sah hubungan atau mahram... kenapa tidak kita yang mengajar mereka???

Tundukkan sedikit kepala tanda hormat kepada mereka terlebih dahulu sebelum mereka menghulurkan tangan untuk berjabat... kalau susah pon lapik tangan kita dengan apa2 yang patut..bila kita buat perkara seperti ini terhadap seseorang..orang lain yg melihat secara automatiknya akan faham dan hormat pendirian kita...

Janganlah terlalu mengadunkan konsep 1Malaysia yang kononnya dapat mengadunkan perpaduan secara sebati... xsalah sebuah perpaduan..dan xsalah konsep 1Malaysia... tetapi pendirian kita terhadap agama kita..itu yang utama..

Kalau kita xberjihad demi agama kita sendiri..adakah orang dari agama lain akan berjihad untuk agama kita???.. walaupun hal ini nampak remeh..kerana hal2 remeh seperti inilah yang akan menjadi besar dan menjadi faktor keruntuhan akhlak muda mudi pada masa kini...

Semua dah besar kan... dah ada asas agama...fikir2kanlah

7 comments:

::ecam:: said...

apakah maksudnye???

culture berjabat tangn ke merayakn krismas???

apa yg nk didebatkn???

Raihanah Rozaimi said...

merayakan krismas yg diperdebatkan..berjabat tgn tu macam dah jadi kebiasaan kat cni..hhuhuh

::ecam:: said...

adakah ini bermaksud salam antara laki n pompuan islam yg di katakan biasa???emm..masih kompius...bley terangkan detail...

::ecam:: said...

ooo..sowy2..rsenye tadi aku dh bace samapai abes post ko nie..tp bile bace balik ada yg ter'miss'...

betul la tu..bkn kt sabah je...ramai yg masih x phm or sebenarnye buat-buat x paham bende nie...

senang cite lebih kepada ego masing-masing...boley je kalu nak tolak dengan lemah lembut tapi kalu hati tu n tangan dah gatal nak wat camne...garu sampai melecet pon x bley hilang...

pasal krismas...emmm saya kate boleh..that all..

ok,,it juz my pendapat...

papepon nice post...

Raihanah Rozaimi said...

maceh2...hmm... aq pergi sambut krismas td tempat cgu aq.. culture kat sabah ni berbeza..perkahwinan campur tu biasa..so ada diantara cousin2 memang non muslim sesama diorg...tp hidup kat cni memang best... cuma tu la..pengetahuan agama masih cetek... aq cuba gak nak tolak td...tp atas dasar xnak malukan mereka yg dah hulur tgn... kalau lelaki muda jgn harap arr...

::ecam:: said...

bly cye ke rai ni...????

kalau lelaki muda jgn harap???

brape tua kh beliau???hihi

Raihanah Rozaimi said...

adoiiii..eky2..yg muda tu gatal!...bukan nak salam ..miang jer lebih..of koz la malas nk layan..aq lariii tros..hhahahha